ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ Ή ΜΗΠΩΣ ΑΠΟΡΥΘΜΙΣΗ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ;
Από τον:
ΛΑΪΔΗ ΓΙΩΡΓΟ
Καθηγητή Φυσικής
μέλος του Δ.Σ της Α΄ΕΛΜΕ Πέλλας)

    Είμαστε μάρτυρες το τελευταίο καιρό μιας κατά μέτωπο επίθεσης με κάθε μέσο απέναντι σε κάθε είδους εδώ και αιώνες εργασιακά κεκτημένα εν ονόματι μιας επικίνδυνης μορφής εκσυγχρονισμού δυτικού τύπου που φτάνει σε μερικές περιπτώσεις σε απεμπολισμό και αυτής ακόμα της παράδοσης και της πολιτισμικής μας κληρονομιάς.

     Εξειδικεύοντας, στο χώρο της Παιδείας, επιχειρείται μια επιεικώς αχαρακτήριστη προσπάθεια στη κατεύθυνση του λεγόμενου "εκσυγχρονισμού" το γνωστό σε όλους πλέον πρόγραμμα με το βαρύγδουπο τίτλο "ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ 2000" την υλοποίηση του οποίου αναλαμβάνει ο πρωτοφανής σε παγκόσμια κλίμακα για το εύρος των θεμάτων του νόμος 2525/97 ή πιο γνωστός ως "νόμος σκούπα ΑΡΣΕΝΗ".

    Με τον νόμο αυτό προσπαθεί η κυβέρνηση να πείσει πιο πολύ τους Ευρωπαίους εταίρους μας ότι συμβαίνει μια συνολική αναδιάταξη της Παιδείας με εύρος από το Νηπιαγωγείο μέχρι τα Μεταπτυχιακά με απώτερο σκοπό να μπορέσει επιτέλους να απορροφήσει τον πακτωλό των χρημάτων που διαθέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω των διαφόρων "Πακέτων" τύπου Σαντέρ στο χώρο της Εκπαίδευσης.

    Όμως επειδή κάποια στιγμή πρέπει πλέον να σταθούμε και να αξιολογήσουμε ποιά πράγματα είμαστε διατεθειμένοι να χάσουμε στον βωμό της οποιασδήποτε σύγκλισης ας δούμε ποιοι είναι οι στόχοι οι αυτού του περιβόητου ΕΠΕΑΕΚ (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης και Αρχικής επαγγελματικής Κατάρτισης) για το οποίο οι Ευρωπαίοι μας χαρίζουν τα χρήματά τους. Έννοιες όπως Επιστήμη και Παιδεία (με τη κλασσική τους μορφή) πουθενά δεν περιλαμβάνονται στους στόχους του ΕΠΕΑΕΚ ενώ αντίθετα κατά κόρον προβάλλονται έννοιες όπως τεχνολογία , έρευνα για τη παραγωγή ,απασχολησιμότητα και κυρίως ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ (αφού πλέον η αγορά απαιτεί καταρτισμένους εργάτες και όχι ανειδίκευτους.) Τέρμα λοιπόν η Παιδεία ζήτω η κατάρτιση τέρμα τα ανθρωπιστικά και κοινωνικά πρότυπα ζήτω τα πρότυπα της αγοράς και το κέρδος και οι αμήχανοι αλλά άριστα καταρτισμένοι εργαζόμενοι - πιόνια με τη μερική απασχόληση με κλειστά τα μάτια σε όλα τα κοινωνικά προβλήματα. Όχι κύριοι της κυβέρνησης αν θέλετε Γερμανούς και Γιαπωνέζους τους Έλληνες καλύτερα να μετακομίσετε.

    Επιδόθηκε λοιπόν το Υπουργείο Παιδείας σε ένα αγώνα ταχύτητας (με ημερομηνία λήξης Ιούνιος του 99) και στο θαυμαστό χρονικό διάστημα του ΕΝΟΣ ΜΗΝΟΣ (όταν αντίστοιχη προσπάθεια στη Γαλλία π.χ κράτησε 10 χρόνια με σταδιακή πειραματική εφαρμογή, αλλά αυτοί είναι κουτόφραγκοι) εκπόνησε, συζήτησε (με ποιόν;),εφάρμοσε πειραματικά (που και πότε;) και ΨΗΦΙΣΕ τον νόμο 2525/97 (Φυσικά μέσα στον Αύγουστο να μην το μάθουν και πολλοί) αφού έπρεπε μέσα σε ένα χρόνο να ολοκληρωθεί η αρχική φάση της μεταρρύθμισης.

    Είπε λοιπόν ένα μεγάλο ΝΑΙ σε όλες τις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης (εκ του ασφαλούς βέβαια γνωρίζοντας εκ των προτέρων ότι λόγω οικονομικής αδυναμίας σε Εθνικό επίπεδο
ΚΑΜΙΑ ΡΥΘΜΙΣΗ δεν θα γίνει σε πλήρη κλίμακα στο τελικό στάδιο) δημιουργώντας ένα νόμο ευχολόγιο γενικότατο χωρίς εξειδίκευση σε επιμέρους θέματα τα οποία τεχνηέντως άφησε να ρυθμιστούν με Προεδρικά διατάγματα και Υπουργικές αποφάσεις ενώ σε κάθε νέα ρύθμιση η λέξη κλειδί είναι η αρχική και πειραματική εφαρμογή. Οι "τομές" λοιπόν που επιχειρούνται με το νόμο Αρσένη επιγραμματικά είναι οι παρακάτω όσον αφορά τη Λυκειακή βαθμίδα:

bulletΕνιαίο Λύκειο ανεξάρτητο από τη διαδικασία εισαγωγής στα ΑΕΙ /ΤΕΙ.
bulletΣύγχρονα προγράμματα σπουδών με νέα μαθήματα στο Λύκειο.
bulletΑναβάθμιση Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
bulletΕλεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ
bulletΕφαρμογή του πολλαπλού βιβλίου
bulletΕπιμόρφωση των Εκπαιδευτικών
bulletΑξιολόγηση των Εκπαιδευτικών
bulletΕνισχυτική διδασκαλία στους αδύναμους μαθητές
bulletΚατάργηση της Επετηρίδας και διενέργεια διαγωνισμού

    Όλα αυτά ακούγονται εύηχα και τουλάχιστον ως τίτλοι είναι και τα περισσότερα από αυτά μέσα στις χρόνιες προσδοκίες τόσο των Γονέων όσο και των Καθηγητών

    Ανεξάρτητα όμως από την ουσία που κρύβεται πίσω από τους όποιους τίτλους ας δούμε αναλυτικά που βρίσκεται η κάθε μία από τις ρυθμίσεις αυτές

Ενιαίο Λύκειο
    Το Ενιαίο Λύκειο λοιπόν (που καμιά σχέση δεν έχει με το Ενιαίο Πολυτεχνικό Λύκειο που είναι το όραμα των Καθηγητών, κάτι σαν αναβαθμισμένο Πολυκλαδικό ας πούμε) όπως πιθανόν γνωρίζετε όσοι από σας έχετε και παιδιά στην Α' Λυκείου είναι πια γεγονός (Πρόκαναν άλλωστε και οι θιασώτες να τοποθετήσουν και καλαίσθητες επιγραφές που το πιστοποιούν).Στις 11 του Σεπτέμβρη ο κύριος Αρσένης πήρε το μαγικό του ραβδάκι και Τσακ από τη μία στιγμή στην άλλη έγινε το θαύμα. Μόνο που ξέχασε τα προικιά της βάφτισης. Ξέχασε τα νέα βιβλία, ξέχασε την υποδομή, ξέχασε το νέο πρόγραμμα μαθημάτων, Θυμήθηκε μόνο να αλλάξει τις σφραγίδες στα διάφορα έγγραφα Τα Γενικά Λύκεια, τα ΕΠΛ (Ενιαία Πολυκλαδικά Λύκεια), και τα ΤΕΛ (Τεχνικά Επαγγελματικά Λύκεια) απλώς άλλαξαν όνομα. ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΤΙΠΟΤΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΔΕΝ ΑΛΛΑΞΕ
    Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι θα διορθωθεί η κατάσταση στη Β΄ τάξη. Και εκεί έχει λύση το υπουργείο (χωρίς χρήματα δηλαδή). Άμα παραείναι Ενιαίο το Λύκειο ανεβαίνει το κόστος οπότε ανακάλυψε τις κατευθύνσεις και ξεμπέρδεψε. Τουλάχιστον για τα επόμενα 5 χρόνια λοιπόν επισήμως στα πρώην Γενικά Λύκεια θα υπάρχει Θεωρητική και Θετική κατεύθυνση στα πρώην ΕΠΛ και οι τρεις κατευθύνσεις και στα πρώην ΤΕΛ μόνο η Τεχνολογική. Τώρα ο δυστυχής μαθητής που τυχαίνει να έχει μόνο μιας κατεύθυνσης, αλλά ΠΡΟΣΟΧΗ Ενιαίο Λύκειο στον τόπο του, ας μετακόμιζε.

Σύγχρονα προγράμματα σπουδών με νέα μαθήματα σε γυμνάσιο και λύκειο.

    Οπωσδήποτε, σύγχρονα προγράμματα σπουδών και με Ρίζες του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού, και με Εφαρμογές Πληροφορικής, με Αισθητική Αγωγή (Στοιχεία Θεατρολογίας, Μουσική και Καλλιτεχνικά), Νεώτερη Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία: Ιστορία και Κείμενα, Στοιχεία Αστρονομίας και Διαστημικής, κλπ., κλπ. Αλλά, μη πάει ο νους σας στο πονηρό που όλως τυχαίως
όλα είναι μαθήματα επιλογής και ...τι να κάνουμε, αν το σχολείο σας δεν έχει εργαστήριο ή ειδικούς καθηγητές ή δεν έχουν βγει ακόμη βιβλία, δυστυχώς δεν θα διδαχθούν.
Τώρα, αν αύριο μεθαύριο κάποιο Πανεπιστημιακό τμήμα ζητάει να έχετε διδαχτεί κάποιο από τα μαθήματα αυτά, για τη δημιουργούμενη ανισότητα, φταιτε εσείς, που δεν κατεβήκατε στην
(διπλανή ;) πόλη για να το έχετε.

Αναβάθμιση Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης

    Στο πόδι κυριολεκτικά σκέφθηκε το Υπουργείο την αναβάθμιση στη Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση και ο Υπουργός σύμφωνα με τη προσφιλή του τακτική τη βάπτισε ΤΕΕ (Τεχνολογικά Εκπαιδευτήρια) (ευτυχώς δεν βάλανε ταμπέλες ακόμα) και είχε και το θράσος να ζητήσει από τους Γονείς των παιδιών στη Γ' Γυμνασίου να δηλώσουν ποιά θα προτιμήσουν να πάνε στα ΤΕΕ την ώρα που δεν υπάρχει ούτε καν ένδειξη για το τι ακριβώς θα είναι αυτά (πάντως πρέπει να είναι πολύ "αναβαθμισμένα" αφού σε αυτά με νεώτερη διαταγή οι μαθητές που τελειώνουν την Α' Ενιαίου θα μπορούν (αν θέλουν !!) να εγγραφούν στην Α΄ ΤΕΕ !! ενώ οι μαθητές των πρώην Α΄ ΤΕΣ (Τεχνικών Σχολών) θα εγγραφούν άκουσον άκουσον στη Β΄ ΤΕΕ (άλλη διεθνής πρωτοτυπία - τα ΤΕΕ θα αρχίσουν ναι !! από τη Β' Τάξη).Τέρμα τα ΤΕΛ, ζήτω τα ΤΕΕ και τα ΙΕΚ (Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης). Όποιου δεν του κόβει, τέρμα η παιδεία, ζήτω η κατάρτιση. Μέχρι τα 15 η υποχρέωση του κράτους για παιδεία, μετά κατάρτιση.

Ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ

    Όχι αυτό δεν είναι επιλογή Ευρωπαϊκή αλλά πουλάει στον ανυποψίαστο πολίτη Βέβαια με τη μορφή εξεταστικού κέντρου που θα έχει το Ενιαίο Λύκειο ο αριθμός των αποφοίτων ο θα μειωθεί τόσο πολύ που οι προσφερόμενες θέσεις κατά πάσα πιθανότητα θα υπερκαλύπτουν τη ζήτηση (κατά δήλωση του ίδιου του Υφυπουργού οι απόφοιτοι στο τελικό στάδιο εφαρμογής του νόμου θα μειωθούν στις 80.000 περίπου από 120.000 που είναι σήμερα).Όμως σύμφωνα με το υπουργείο στις σχολές "υψηλής ζήτησης" (Ιατρική, Πληροφορική, Πολυτεχνείο κλπ) οι υποψήφιοι θα δίνουν διάφορα τεστ δεξιότητας κατά σχολή (ΠΡΟΣΟΧΗ όχι εξετάσεις αλλά τεστ) Σε συνδυασμό με τα διάφορα ΠΣΕ (Προγράμματα Σπουδών Επιλογής) (βλέπε διαλέγω όποια μαθήματα θέλω) και την αποσύνδεση (sic) του πτυχίου από το επάγγελμα θα έχουμε σε λίγο εργάτες καθαριότητας, αχθοφόρους άνεργους κλπ με Πανεπιστημιακά πτυχία, Μεταπτυχιακά κλπ (Δεν είναι κακό, είναι όμως απαραίτητο τόσα χαμένα χρόνια και χρήμα;)

Εφαρμογή του πολλαπλού βιβλίου

    Το πολλαπλό βιβλίο βασικό εργαλείο της Εκπαιδευτικής διαδικασίας δυστυχώς έμεινε εξαγγελία (Τα καλύτερα βιβλία για κάθε μάθημα μετά από διαγωνισμό πρεσβεύει η Ευρωπαϊκή ένωση) Ίσως ένα βιβλίο για κάθε μάθημα μετά από αδιαφανή απευθείας ανάθεση (στους ημετέρους;) μας εξασφάλισε; το Υπουργείο. Πάντως φέτος ΚΑΝΕΝΑ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ ΒΙΒΛΙΟ δεν κυκλοφόρησε με το νέο πνεύμα κλπ. Για να μη πούμε για τις περιβόητες βιβλιοθήκες αναφοράς σε κάθε σχολείο με σύνδεση μέσω INTERNET !!! με το Κογκρέσο !!! (εφαρμόστηκαν; πειραματικά σε 50 σχολεία - άλλα 2000 έμειναν)

Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών

    Βέβαια όπως καταλαβαίνετε μια μεταρρύθμιση δεν μπορεί να γίνει με προσωπικό ανενημέρωτο και ανεπαρκές για αυτό και το υπουργείο φρόντισε με κάποια κατά κοινή ομολογία των συμμετεχόντων επιεικώς απαράδεκτα ολιγόωρα σεμινάρια να διορθώσει την κατάσταση. Σωστή με παιδαγωγικά και επιστημονικά κριτήρια επιμόρφωση ΔΕΝ ΕΓΙΝΕ (άλλωστε και αυτά τα σεμινάρια στοιχίζουν)

Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών

    Το υπουργείο μέσω του νόμου Αρσένη επιχείρησε να προβεί σε μία αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού μέσω του Διευθυντή του σχολείου, του Σχολικού Συμβούλου αλλά και με τη δημιουργία ενός ειδικού σώματος ΜΟΝΙΜΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΤΩΝ έξω από τη σχολική πραγματικότητα διαδικασία που όπως ήταν απόλυτα φυσικό κάπου "κόλλησε" στη πράξη έχοντας την καθολική αντίδραση των Εκπαιδευτικών (οι οποίοι μάλιστα είναι υπέρμαχοι της αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού έργου χωρίς βέβαια να συμφωνούν με τη συγκεκριμένη διαδικασία του νόμου) αφού η διαδικασίες αυτής της κρίσης δεν διασφαλίζουν ως προσωποπαγείς με κανένα τρόπο τα κριτήρια της διαφάνειας και της αντικειμενικότητας.(φαντασθείτε με το τρόπο επιλογής των Διευθυντών και των Συμβούλων μια οξύμωρη διαδικασία όπου κριτής και κρινόμενος να εναλλάσσονται ανά διετία ή ακόμα χειρότερα κριτής να κρίνει συνυποψήφιο για θέση π.χ Διευθυντή κλπ) Και αυτή η διαδικασία δεν προχώρησε

Ενισχυτική διδασκαλία στους αδύναμους μαθητές

    Αναγνωρίζοντας ο νομοθέτης τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι μαθητές στη προσαρμογή τους στο νέο θεσμό και αφού στους σκοπούς του νόμου συγκαταλέγεται και η πάταξη της παραπαιδείας ανέσυρε από το χρονοντούλαπο (1981) τον κατά τα άλλα θετικό θεσμό της Ενισχυτικής Διδασκαλίας που είχε εν πολλοίς ατονήσει. Τη Βάφτισε και αυτή Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη και την εισήγαγε στα σχολεία μετά τις διακοπές του Πάσχα (κάλλιο αργά παρά ποτέ) μόνο για μαθητές της Α' Λυκείου δίνοντας μάλιστα και πρόσθετα κίνητρα στους συμμετέχοντες χωρίς ωστόσο να αντιμετωπίσει τα φαινόμενα παθογένειας που είχε το προγενέστερο σύστημα (Ειδικά βιβλία, ειδική επιμόρφωση εκπαιδευτικών κλπ).Όσο για τη παραπαιδεία είχαμε
ΑΥΞΗΣΗ ΣΤΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ με το νέο νόμο αφού ο κόσμος νοιώθει μεγαλύτερη ανασφάλεια και στρέφεται στη παραπαιδεία (όχι παραπαιδεία πλέον, επισήμως και από τηλεοράσεως (συνέντευξη στον καθ' όλα άσχετο επί θεμάτων Παιδείας κ. Πρετεντέρη) ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ παιδεία, το νέο όνομα, εκσυγχρονιστικότατο).

Κατάργηση της Επετηρίδας και διενέργεια διαγωνισμού.

    Αφού όπως φαίνεται λοιπόν από τα παραπάνω η πολυδιαφημιζόμενη μεταρρύθμιση
ΔΕΝ ΠΡΟΧΩΡΗΣΕ ΟΥΤΕ ΜΙΑ ΣΠΙΘΑΜΗ ΚΑΙ ΟΛΑ ΤΑ ΛΥΚΕΙΑ ΦΕΤΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΑΝ ΟΠΩΣ ΑΚΡΙΒΩΣ ΚΑΙ ΠΕΡΣΙ θεώρησε κατάλληλο το χρόνο το Υπουργείο να ασχοληθεί με το χρόνιο πρόβλημα της Επετηρίδας Διορισμών και να τη καταργήσει (ενώ δεν ήταν επιταγή της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και για να μη ξεχνιόμαστε ΤΟ ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ ΕΠΕΜΕΝΕ ΣΤΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ).Έτσι με το πρόσχημα της εύρεσης των καλύτερων Εκπαιδευτικών προχώρησε στη προκήρυξη ενός τρίωρου διαγωνισμού - παρωδία (που εξετάζει για παράδειγμα αν ένας Μαθηματικός γνωρίζει πρόσθεση !! ή ένας Γυμναστής γνωρίζει Καλαματιανό !! ή μακελάρικο της Σαμαρίνας !! -όχι δεν είναι υπερβολή είναι το γράμμα του νόμου !!-) υποβαθμίζοντας ευθέως τα Πανεπιστημιακά πτυχία με σκοπό δαπανώντας υπέρογκα ποσά να δημιουργήσει μία καινούργια "μίνι" επετηρίδα από την οποία σκέπτεται να διορίσει περίπου 500; καθηγητές μέσα στην επόμενη διετία ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΟΥΣ ΤΗΝ ΨΕΥΔΑΙΣΘΗΣΗ ΟΤΙ ΜΕ ΑΥΤΟ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΛΥΝΕΙ ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΠΤΥΧΙΟΥΧΩΝ

    Παράλληλα πετάει έξω από την Εκπαίδευση ένα τεράστιο δυναμικό (1 στους 4) ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ με μεγάλη προϋπηρεσία στο ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, με μεγάλη εμπειρία σε κάθε τύπο σχολείου διαπράττοντας κατ' αυτό το τρόπο μία πρωτοφανή για τα Ελληνικά αλλά και Διεθνή χρονικά εργατική αδικία απολύοντας στην ουσία σε μία νύχτα το 25% του συνόλου των Εκπαιδευτικών.

    ΑΛΛΑ ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΤΙ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΠΡΟΧΕΙΡΟ ΟΤΑΝ ΟΛΑ ΠΡΟΤΕΙΝΟΝΤΑΙ ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΜΙΚΡΟΤΕΡΕΣ ΣΤΟ ΚΟΣΜΟ. Παραμένουμε ουραγοί στη χρηματοδότηση της Παιδείας με 3,1% του ΑΕΠ, τη στιγμή που η ΠΓΔΜ είναι στο 5%, η Βουλγαρία στο 5,8%, η Λετονία στο 6,7%, η Πορτογαλία στο 5,1%, για να μιλήσουμε για χώρες σε παραπλήσια επίπεδα ΑΕΠ ή πληθυσμού, μη πει κανείς ότι αυτοί είναι πλούσιοι ή λίγοι.

    Χρειάζονται χρήματα λοιπόν και συζήτηση σε βάθος με όλους τους Φορείς τα Κόμματα τους Εκπαιδευτικούς και τους Γονείς για να προχωρήσουν τομές στην Παιδεία που δίκαια θεωρείται και είναι το υπέρτατο αγαθό.

 

   

Copyright © 1996-2006 by Dimitris M PsorasAll rights reserved.
Every duplication going beyond proxy caching needs an explicitly written permission.
Additionally all material submitted is our property and it can not be withdrawn
.
All the "Pedia" web designed and published by Dimitris M Psoras