Ο τομέας της Πληροφορικής στην
εκπαίδευση είναι κρίσιμος, μια κι εκεί είναι που
βρίσκονται οι ελπίδες των νέων για απόκτηση
γνώσεων και σωστή επαγγελματική αποκατάσταση. Η
εισαγωγή της πληροφορικής στην Δημόσια και
Ιδιωτική εκπαίδευση αποτελεί μία σημαντική
καινοτομία στην όλη εκπαιδευτική διαδικασία.
Πολλοί ειδικοί επιστήμονες
εκφράζουν την άποψη ότι το παιδί θα πρέπει να
εξασκείται με την χρήση των Η/Υ από την νηπιακή
ηλικία, καθώς οι ευκαιρίες που προσφέρονται από
τους Η/Υ θα το οδηγήσουν στην διανοητική
ωριμότητα, θα αυξήσουν τη δραστηριότητά του και
θα βελτιώσουν την επαγγελματική του
αποκατάσταση.
Εκφράζεται από πολλούς η άποψη
ότι ο κόσμος, μέσα στον οποίο ζούμε, πολύ σύντομα
θα χωρισθεί σε δύο τομείς: τους πλούσια
ενημερωμένους πολίτες και τους λιγότερα
ενημερωμένους πολίτες. Ο καλύτερος τρόπος,
λοιπόν, για να αντιμετωπίσουμε μία τέτοια
επερχόμενη απειλή, είναι να επενδύσουμε στον
τομέα της Πληροφορικής και γενικότερα στον τομέα
της Εκπαίδευσης.
Οι ελάχιστες γνώσεις που
απαιτούνται από τους εκπαιδευτικούς ώστε να
είναι σε θέση να εφαρμόσουν την Πληροφορική στην
εκπαιδευτική διαδικασία, είναι συνοπτικά οι
εξής:
Αρχική γνωριμία με τους Η/Υ
Εξοικείωση με την επιστήμη της
Πληροφορικής
Εξοικείωση με το υλικό μέρος
του Η/Υ (hardware) που πρόκειται να χρησιμοποιήσουν
Εξοικείωση με το λογισμικό
μέρος του Η/Υ (software) που πρόκειται να
χρησιμοποιήσουν.
Ολοκληρωμένη γνώση στην
διαχείριση των λειτουργιών που προσφέρει το
σύστημά τους.
Πιστεύετε γενικά, ότι με την
εισαγωγή των Η/Υ στα σχολεία του Δημοτικού ως
μέσο εκπαίδευσης και διδασκαλίας, θα επηρεάσει
ριζικά ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα
προσφέροντας νέους ορίζοντες όσον αφορά την
ποιότητα αλλά και την ποσότητα της εκπαιδευτικής
ύλης. Είναι επίσης γεγονός ότι και αυτοί οι ίδιοι
μηχανισμοί διδασκαλίας και μάθησης θα
τροποποιηθούν, ενώ θα υπάρξει η δυνατότητα να
βρεθούν νέοι τρόποι διδασκαλίας και μάθησης που
θα είναι περισσότερο αποδοτικοί.
Για την αποτελεσματική
εφαρμογή της Πληροφορικής στην εκπαίδευση,
πρωταγωνιστικό ρόλο έχει ο εκπαιδευτικός, ο
κύριος υλοποιητής οποιασδήποτε νέας
εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ο ρόλος του
εκπαιδευτικού αλλάζει αλλά δεν μειώνεται.
Μάλιστα, στις νέες αυτές εκπαιδευτικές αλλαγές, ο
ρόλος του είναι περισσότερο επιτακτικός από κάθε
άλλη φορά. Το όλο βάρος της επιτυχίας αυτής της
καινοτομίας στηρίζεται στον τρόπο που η νέα αυτή
τεχνολογία θα απορροφηθεί και θα αξιοποιηθεί
μέσα στα εκάστοτε διδακτικά και εκπαιδευτικά
πλαίσια.
Οι μαθητές με την σειρά τους,
αποτελούν τους ουσιαστικούς παράγοντες
επιτυχίας στην χρήση των Ηλεκτρονικών
Υπολογιστών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η
αποδοχή των ηλεκτρονικών εκπαιδευτικών
προγραμμάτων από τους μαθητές, καθώς και η εν
γένει στάση τους στην τεχνολογία της
πληροφορικής, επηρεάζει θετικά ή αρνητικά την
διαδικασία της διδασκαλίας και της μάθησης.
Μπορεί κανείς εύκολα να
διαπιστώσει ότι η υιοθέτηση του Η/Υ από τους
μαθητές είναι μία πολύ πιο εύκολη υπόθεση από την
υιοθέτηση του Η/Υ από τους εκπαιδευτικούς. Για με
την πλειοψηφία των μαθητών ο Η/Υ θεωρείται σαν
ένα αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης ζωής, για
Δε την πλειοψηφία των εκπαιδευτικών χρειάζεται
πολύ μεγαλύτερη προσπάθεια στο να προσαρμοστούν
σε νέες αρχές, αντιλήψεις και συνήθειες.
Παρατηρούμε λοιπόν ότι οι
σχέσεις Η/Υ - εκπαιδευτικού - μαθητή είναι άρρηκτα
συνδεδεμένες μεταξύ τους, αφού η συμπεριφορά της
μιας επηρεάζει άμεσα την άλλη. Η τεχνολογία των
Η/Υ επεξεργάζεται και προσαρμόζεται στις
απαιτήσεις του εκπαιδευτικού, ο οποίος με τη
σειρά του θα πρέπει να προσπαθήσει να την
διοχετεύσει, στον τελικό αποδέκτη, τον μαθητή, με
όσο το δυνατόν κατανοητό και εποικοδομητικό
τρόπο.